Doğumsal Ayak Sorunları

Yeni doğan bebeklerin ayaklarında çeşitli doğumsal anormalikler olabilir. Bu nedenle yeni doğan bebeğin ayağı dikkatle uzmanlar tarafından incelenmelidir.

Ayak tabanının düz veya tersine aşırı kavisli olması, çarpık ayak olarak isimlendirilen içe dönük ayak durumu, fazla veya az sayıda parmak anormallikleri bu çerçevede değerlendirilmelidir. Günümüzde genellikle bu ayak anormalliklerinin ameliyatla tedavisi mümkün olmakla beraber başarının ancak erken tanı ile sağlandığı unutulmamalıdır.

Pes Ekino Varus (Doğuştan Çarpık Ayak)

1000 doğumdan birinde rastlanan ve nedeni bilinmeyen bu durum bazen her iki ayakta beraber görülür. Genelde erkek çocuklarda ortaya çıkar. Ayakta topuk ve parmaklar içe doğru dönmüştür. Doğumdan hemen sonra tedaviye başlanmalıdır. Ayak elle dikkatlice düzeltilir ve bunu korumak için ayak alçılanır. Düzeltme işlemi her hafta giderek artan açıklıklarda tekrarlanır. Normal haline gelmesi aylar alabilir. Düzelme olup olmadığı ayak filimleri ile takip edilir.

Alçılama işlemleri ortalama 3 aya kadar sürer. Düzelme sağlandığında bunun korunması için yürüyene kadar özel ayakkabılar giyilmelidir. Kolayca geriye dönüşebilen bir hastalık olduğundan okul başlayana kadar çocukların izlenmesi ve bu arada sonuçlar yetersiz ise cerrahi girişim yapılabilir.

Cerrahi Tedavi

Tedaviye geç başlanıldığında germe ve alçılama tedavileri bebeklerde ayağı tam düzeltmeyebilir. 3 aylıktan 1 yaşına kadar olan dönemde yapılan ameliyatlar başarılı sonuçlar verir.

Ameliyat sonrası 6-8 hafta kadar alçı uygulanır ve bunun ardından özel ayakkabılar giyilmelidir. Tedavi edilmeyen bu çocuklarda çok ciddi sakatlıklar ve yürüme bozuklukları ortaya çıkabilir.