Gut Hastalığı

Kanda ürik asit fazlalığı çağdaş toplumlarda çok kişinin sorunu olma yolundadır. Protein ağırlıklı beslenen ve obes olma sınırına yaklaşan bu kişilerde kandaki bu madde bir süre sonra eklemlere birikmeye başlar. İşte bu dönemde artık gut hastalığı başlamıştır.

Gut hastalığında kırmızı et ve mayalı içkileri bol bir ziyafetin sonrasında aniden gece yarısı başlayan şiddetli ayak başparmağı ağrısı ve şişmesi son derece tipiktir. Ağrı o denli şiddetlidir ki hastalar şimdiye kadar çektikleri en kötü ağrının bu olduğunu söylerler. Ortaçağda bu tip beslenme şansı sadece zenginlerde ve krallarda olduğu için bu hastalığa “kralların hastalığı“ adı verilmiştir. O zamanda yapılan tasvirlerde, gut krizi geçiren bu kişilerin ağrısının ne denli yüksek olduğunu göstermek için ayak başparmağını bir fare ısırıyor şeklinde resmedilirdi.

Hastalık sadece eklemlerde olmaz. Kulak kepçesinde bile ürik asit kristalleri birikebilmektedir. Zamanla özellikle ellerde öyle ciddi deformasyonlar oluşabilir ki kişinin ellerini kullanması imkansız hale gelebilir.

Bu metabolik hastalığın başlıca tedavisi kanda yükselen ürik asit düzeyini aşağı indirebilmek için rejim yapmak ve düzenli olarak ilaç kullanmaktır. İlaçlar bir yandan kanda fazla yapılan ürik asit sentezini yavaşlatırlar bir yandan da idrar yoluyla kanda fazla miktarda olan ürik asidi atma şeklinde görev yaparlar.

Diyette özellikle kırmızı etin ve deniz mahsüllerinin (midye, karides, pavurya, istakoz vb) kısıtlanması öngörülür. Baklagiller, kahve ve fermente edilmiş içkilerden uzak durmak gerekir ( bira, şarap ).